Będą nowe „elektryki” dla Ostrowa

Facebook
Twitter
Email
Drukuj

Miejski Zakładem Komunikacji S.A. podpisał z Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. umowę na dostawę 6 autobusów o napędzie elektrycznym marki Solaris Urbino 12 electric  wraz  z 3 ładowarkami 2-stanowiskowymi do ich ładowania. Zakup nowych autobusów był możliwy dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach Programu Priorytetowego Zielony transport publiczny (Faza I).

 

Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 16 823 940,00 zł. Kwota dofinansowania wyniosła 8 800 425,20 zł, a wartość pożyczki z NFOŚiGW to 4 010 389,60 zł. Wartość netto projektu to 13 678 000,00 zł, a dofinansowanie wyniosło 64.34% wartości projektu.

Cena 1 autobusu wynosi elektrycznego:  2 681 936,28 zł  brutto, a cena 1 ładowarki 2-stanowiskowej stanowi 215 407,44 zł brutto.

Dostawa przewidziana jest w dwóch turach: pierwsza  w III kwartale 2023 – 3 autobusy i ładowarki, natomiast druga w IV kwartale 2023  roku.

Umowę w imieniu miasta podpisali: Beata Klimek – Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego, Marek Karolczak – Prezes Centrum Rozwoju Komunalnego S.A. i Janusz Marczak – Prezes Miejskiego Zakładu Komunalnego S.A.

 

Solaris Urbino 12 electric to elektryczny autobus miejski klasy MAXI produkowany od 2013 r. przez Solaris Bus & Coach w Bolechowie-Osiedlu koło Poznania. Należy do rodziny autobusów miejskich Solaris Urbino. Od 2015 r. produkowana jest jego nowa generacja, która została wyróżniona tytułem Autobus Roku 2017. W Polsce są one eksploatowane w Warszawie, Krakowie, Jaworznie, Inowrocławiu, Ostrowie Wielkopolskim, Sosnowcu, Rzeszowie oraz w Lublinie.

Zakontraktowane autobusy posiadają 69 miejsc, w tym 27 siedzących oraz specjalnie wyznaczone 2 miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W nowych ostrowskich „elektrykach” można będzie spotkać także inne udogodnienia, takie jak: platforma do wjazdu wózków inwalidzkich, funkcja przyklęku, oznaczenia – piktogramy, przyciski z napisami w języku Brail’a, przyciski na wysokości osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, komunikaty głosowe, wizualna informacja pasażerska, czy defibrylator AEG.

Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 160 kW, a dodatkowo baterie trakcyjne będą doładowywane podczas jazdy energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania.

Podpisana umowa stanowi kolejny krok w procesie modernizacji taboru. Dodatkowo cieszy fakt, że udało się pozyskać dofinasowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie i w ramach całego projektu zostanie zakupionych 6 autobusów elektrycznych oraz 3 ładowarki dwustanowiskowe, przygotowane zostanie przyłącze energetyczne oraz zostaną przeszkoleni pracownicy – zarówno kierowcy, jak i obsługa techniczna – powiedział Janusz Marczak, Prezes Zarządu MZK S.A.

Scroll to Top
Skip to content