MZK chce więcej „elektryków”

Facebook
Twitter
Email
Drukuj

Miejski Zakład Komunikacji intensywnie poszukuje możliwości dofinansowania zakupu kolejnych ekologicznych autobusów. Spółka planuje zakup ośmiu fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych oraz czterech dwustanowiskowych ładowarek. Pieniędzy na ten cel szuka w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, gdzie ruszył program dofinansowujący zakup autobusów elektrycznych, trolejbusów i autobusów wodorowych.

 

Pierwsze autobusy elektryczne pojawiły się w Wielkopolsce i wzbudziły spore zainteresowanie mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego. Po ponad trzech latach użytkowania, pozytywne aspekty „elektryków” doceniają zarówno pasażerowie, jak i spółka MZK. Pasażerowie cenią sobie funkcjonalność autobusów oraz ich komfort, a spółka wskazuje na niską awaryjność pojazdów oraz niższe koszty eksploatacji.

 

 

Dlatego Miejski Zakład Komunikacji zamierza zakupić osiem kolejnych autobusów elektrycznych. Pieniądze na ten cel mają pochodzić między innymi ze specjalnego programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie publicznym. Budżet programu wynosi 1 miliard 300 milionów złotych, co według szacunków pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem.

W przypadku trolejbusów i autobusów elektrycznych wartość dofinansowania wyniesie 80 procent kosztów kwalifikowanych,
z kolei na zakup autobusu wodorowego będzie można otrzymać dotację w wysokości 90 procent kosztów. NFOŚiGW udzieli również dotację wysokości 50% na modernizację infrastruktury i zakup ładowarek dla autobusów elektrycznych.

 

Swój wniosek w tym projekcie złożył również Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim. Spółka planuje zakup ośmiu fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych oraz czterech dwustanowiskowych ładowarek. Przy sporządzaniu wniosku należało zwrócić szczególną uwagę na koncepcję i zasadność wdrożenia przyjętego rozwiązania, tj. uzasadnienie liczby pojazdów, infrastruktury w odniesieniu do potrzeb transportowych. Należało zagwarantować dotrzymanie deklarowanego efektu ekologicznego, czyli uprawdopodobnienie osiągnięcia i utrzymania trwałości rzeczowej i ekologicznej oraz przedstawienie realistycznego harmonogramu wdrażania projektu.

 

O zainteresowaniu projektem świadczy fakt, że środki przeznaczone na pierwszą fazę programu zostały wyczerpane w zaledwie 14 dni. Wiele przedsiębiorstw komunikacyjnych i miast nie zdążyło złożyć stosownych dokumentów. Pozostaje liczyć, że projekt złożony przez ostrowskie MZK zostanie rozpatrzony pozytywnie i w 2022 roku mieszkańcy Ostrowa Wielkopolskiego będą mogli korzystać z kolejnych nowych, ekologicznych autobusów elektrycznych.

 

– Miejski Zakład Komunikacji cały czas aktywnie poszukuje programów, których celem jest dofinansowanie zakupu nowych autobusów. Pierwsze działania podjęliśmy już na kilka tygodni przed planowanym rozpoczęciem naboru przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i to się opłaciło. Nasz wniosek został przyjęty do oceny formalnej i merytorycznej – podkreśla Janusz Marczak, prezes MZK.

 

 

 

Scroll to Top
Skip to content